Sunday, March 20, 2011

Kisah tragis : Bas

Dah syok2 bercuti, tiba la masa kena balik puncak balik...huhuhuh. Dah la tiket xbeli lagi. Macam biasa, kita terjah je la..hahaha. Farahin ajak aku turun kat Shah Alam, teman dia jumpa abang dia n then, mana tau abang dia nak antar sampai puncak ke kan. So, aku pun agak2 la, kalau nek bas kol 12, boleh kot sampai sana kol 4.30. So, aku pun bertolak gi bas stand dalam kol 11. Cari2 tiket, cuma ada 2 kaunter je yang jual tiket ke Shah Alam n Klang.  Skali tengok waktu bertolak, kol 2 la. So, aku try kontek Farahin, sebab kalau aku bertolak kol 2, sampai dalam kol 6.30 la kan. Tapi tak dapat, so aku men beli jela tiket pi Klang (sebab takut Farahin takleh tunggu kan).

Hurm..baru kol 11.30. Nak watpe ni ek? Bas lak kol 2.30. So, duduk jela lepak2. Nasib baik mak ada temankan. Skali kedai sebelah pasang citer "kembar siang" lak. Best gak ni...boleh jugak mengurangkan bosan. So, masa yang ada tu dibazirkan dengan tengok kembar siang sambil makan cikedis. Sampai berkali2 diulang tayang citer tu. Ish, naik bosan pulak aku. Mak dah mula ngantuk..cian pulak, aku suruh je mak balik. Cian pulak nak kena teman aku kan.

Then kol 2, aku pun naik bas. Dapat seat belakang sekali...ciss la. Dah la seat double-double. Ingat tak ramai sangat penumpang. Boleh la aku duk sorang2 ke, tukar seat lain ke kan..sekali rupanya penuh kot bas tu. Dah la kena duk sebelah laki...ish tak suka. Kalau hensem takpe la jugak kan...hehehe...gatai.

(macam2 jenis bas ada. Kena la pilih bas yang betul2 bagus)

Kol 2.30 bas pun bergerak. Aku tak tau la drebar tu bawak laju or bas tu dah tua ke kan...sebab cam terhuyung-hayang je kitorang dalam tu..(ke aku sorang je sebab seat belakang sekali). Then bas berhenti kat R&R Pedas- Linggi. Aku pun turun la jap nak pi toilet..(sebab ada masalah wanita, kalau tak memang takdenya aku nak turun). Toilet pulak giler ramai orang kot. Terpaksa beratur.

Bila aku keluar toilet je, aku tengok bas aku dah takde. Penat aku cari, sampai ke stesen minyak, pun takde. Time ni dah mula takot, cuak, risau semua ada la. Yela, kena tinggal ngan bas..sape tak risau kan. Dah la barang aku semua dalam bas tu. Kira sehelai sepinggang gak la. Nasib baik still ada henfon. Then aku nampak bas KKKL yang menghala ke KL. aku pun terus naik n tanya pakcik bas tu..

aku: bas ni pegi mana?
drebar: pi KL la. Adik nak gi mana?
aku: nak pi Shah Alam. (then aku pun citer la ape yang berlaku)

Pakcik tu sungguh baik ati. Dia pun pi kol drebar2 bas yang lain yang nak pi ke Shah Alam. Dia jugak kol kaunter tiket kat BP tu. Then, bas transnational masuk ke R&R tu. Pakcik tu cakap, aku leh tumpang bas tu sampai Shah Alam.Then, dia bagi aku no fon kaunter bas yg tinggalkan aku tu (bas SE Super if not mistaken la ). Fuhh, lega aku. Rupanya masih ada orang yang baik hati yang sudi bantu kan. Then aku pun kol la kaunter bas tu n citer semua. Dia kata nanti dia kontek drebar tu. Then, drebar tu plak kol aku n mintak maaf semua (nasib baik dia mintak maaf). Dia tanya ada barang berharga tak? Aku cakap ada laptop n dompet la. Then pakcik tu cek and nasib baik barang tu semua selamat (aku paling tak suka orang bukak beg aku..tapi dah terpaksa kan...nak wat camne)
(bas yang menjadi mangsa..maaf ye. Terima kasih sebab bagi tumpang:))

Bila sampai klang (oh, aku turun kat klang bukan Shah Alam) aku terus pi kat kaunter tiket tu. Nasib baik barang aku semua ada. Mak suruh cek n kalau ada barang ilang terus lapor kat pejabat polis yang terdekat. Skali rupanya satu beg aku takde...beg kertas je pun. N dalam tu cuma ada makanan je pun...lauk 2 yang mak tapaukan je. Aku tanya la pakcik tu, dia kata memang takde beg tu. Dia dah cek bas n kemas2 lagi. Hurm..takpe la. Mungkin bukan rezeki aku. Dah la aku tak tau pun lauk ape yang mak tapaukan tu. Redha jela. 

Yang aku geram tu, penumpang sebelah aku tu dok senyap je tak gitau pun drebar aku tak naik lagi..ciss la. Dah la time dalam bas duk amek kesempatan je. Yela, seat kecik kan, tu yang asyik berlanggar2 tu..dah la aku duk tepi tingkap kan..terpaksa la dekat ngan tingkap je.

Kat klang, nasib baik anis sudi amik aku. Intan pun alami kepayahan jugak bila motor dia rosak tengah jalan. So, anis kena jemput jugak.

p/s: Maaf sebab buat semua orang risau. Nasib baik takde benda buruk yang jadi...
      Bila tension2 ni, perut terus lapar. Jom kita makan dulu..yum2
-elisya_309-
-bersyukur nothing bad happen-

2 comments: